![]() |
| źródło: ytimg.com |
Kolejną z opisanych przeze mnie metod nauczania dzieci czytania będzie globalna metoda hiszpańska. Nie ma polskojęzycznej literatury przedstawiającej pracę z dzieckiem na tej bazie, więc dołożę największych starań, by przybliżyć czytelnikowi ją jak najdokładniej.
Zajęcia
prowadzone według metody opracowanej przez Marię Victorię Troncoso
powinny zacząć się z dziećmi w wieku 3-4 lat, gdy potrafią
kojarzyć słowa z desygnatami i przejawiają drobna uwagę (czyli
zdolność odbioru bodźców i odpowiedzi na nie).
Do pracy z dzieckiem tą metodą konieczna jest jego dobrze rozwinięta percepcja, czyli zdolność do organizacji wrażeń zmysłowych i umiejętność różnicowania bodźców wzrokowych oraz słuchowych. Dziecko powinno dysponować taką pamięcią, która pozwala na naukę w szybkim tempie.
Zasady, które należy przyjąć w metodzie Troncoso:
1. Dobrze poznaj dziecko
2. W planowaniu pracy uwzględnij zainteresowania, osobowość i poziom umysłowy dziecka
3. Spraw, by proces uczenia się był przyjemny
4. Różne aktywności dziecka powinny skutkować sukcesem
5. Dostosuj tempo pracy do indywidualnego rytmu dziecka
6. Odnoś się do dziecka spokojnie
7. Bądź konsekwentny
8. Nagradzaj za powodzenia, nie trać cierpliwości przy porażkach
Do pracy z dzieckiem tą metodą konieczna jest jego dobrze rozwinięta percepcja, czyli zdolność do organizacji wrażeń zmysłowych i umiejętność różnicowania bodźców wzrokowych oraz słuchowych. Dziecko powinno dysponować taką pamięcią, która pozwala na naukę w szybkim tempie.
Zasady, które należy przyjąć w metodzie Troncoso:
1. Dobrze poznaj dziecko
2. W planowaniu pracy uwzględnij zainteresowania, osobowość i poziom umysłowy dziecka
3. Spraw, by proces uczenia się był przyjemny
4. Różne aktywności dziecka powinny skutkować sukcesem
5. Dostosuj tempo pracy do indywidualnego rytmu dziecka
6. Odnoś się do dziecka spokojnie
7. Bądź konsekwentny
8. Nagradzaj za powodzenia, nie trać cierpliwości przy porażkach
ETAP
I obejmuje czytanie pojedynczych wyrazów. Zacząć należy od
imienia dziecka, następnie wprowadzić takie słowa jak "mama",
"tata", i imiona innych członków rodziny. Do tego celu
stosuje się najczęściej własnoręcznie przygotowane karty (12x20)
z fotografiami podpisanymi imieniem osoby ze zdjęcia. Kiedy dziecko
opanuje już pięć pierwszych słów, należy wprowadzić kilka
rzeczowników pospolitych.
Powinny być one proste, mieć zrozumiałe dla dziecka znaczenie i wiązać się z jego uczuciami, wspomnieniami. Wprowadzone czasowniki muszą być krótkie (jedno lub dwusylabowe) oraz mieć przejrzystą szatę graficzną.
W miarę postępów zmniejszona powinna być wielkość liter na kartonikach, a czerń zastąpiona innymi kolorami czcionki. Ćwiczenia na tym etapie zaczynają się od kojarzenia słów z obrazem, a następnie przekształcają się z obrazem graficznym słowa.
Powinny być one proste, mieć zrozumiałe dla dziecka znaczenie i wiązać się z jego uczuciami, wspomnieniami. Wprowadzone czasowniki muszą być krótkie (jedno lub dwusylabowe) oraz mieć przejrzystą szatę graficzną.
W miarę postępów zmniejszona powinna być wielkość liter na kartonikach, a czerń zastąpiona innymi kolorami czcionki. Ćwiczenia na tym etapie zaczynają się od kojarzenia słów z obrazem, a następnie przekształcają się z obrazem graficznym słowa.
ETAP
II obejmuje czytanie krótkich tekstów, jednak jest to możliwe
dopiero od chwili gdy dziecko dobrze zna 20 wyrazów. Materiałem, na
którym pracuje "nauczyciel" są tu książeczki o
specjalnej konstrukcji. Na każdej karcie znajduje się niewielka
ilustracja w prawym górnym roku, a główne miejsce znajduje zdanie
opisujące ilustrację (np. chłopiec ze szklanką i podpis "Kuba
lubi soki"). Każda książeczka powinna wprowadzać po jednym
nowym czasowniku, podczas gdy wszystkie pozostałe użyte w tekście
słowa są już dziecku doskonale znane.
Rozszerzeniem tego etapu są kolejne teksty zawierające coraz to nowe części mowy (przymiotniki, przysłówki, zaimki).
ETAP III metody Troncoso to nauka dzielenia słowa na sylaby. W pierwszej kolejności należy wyjaśnić dziecku, że każdy wyraz składa się z mniejszych części, które mogą być dowolnie komponowane i oznaczać różne rzeczy. Dziecko powinno przed podjęciem kolejnego etapu zrozumieć, że każda sylaba ma własną formę i jest odczytywana odmiennie od innych sylab.
Przydatne mogą okazać się drewniane klocki. Maria Troncoso sugeruje wymiary 6x6x2 cm, gdzie na większej stronie widnieje sylaba, która w połączeniu z innym klockiem może dać wyraz. Przestrzenna forma klocka uwarunkowana jest wg Troncoso tym, że ułatwia to manipulowanie obiektem i staje się dla dziecka ciekawsze, niż pozycja płaska.
Ćwiczenia na etapie III opierają się na identyfikowaniu i rozróżnianiu sylab, układaniu ich w logiczne wyrazy i zdania oraz szybkim ich odczytywaniu.
ETAP IV polega na ćwiczeniu rozumienia czytanego tekstu. Oprócz doskonalenia mechanicznego czytania również rozwijane są zdolności dedukcji i myślenie pojęciowe.
Na tym etapie dziecko ćwiczy czytanie sylab o różnej strukturze w celu nabycia biegłości i swobody odczytywania zdań zapisanych w zeszycie. Klasyfikowane są wyrazy według określonych kryteriów, dziecko szereguje rozsypanki wyrazowe według podanych cech, eliminuje z grupy to, co nie pasuje, określa cechy wspólne zbiorów, rozwiązuje zagadki, uzupełnia krzyżówki, odpowiada na pytania dotyczące przeczytanego tekstu. Jest to najbardziej rozbudowany etap metody Troncoso i tym samym zajmuje najwięcej czasu, jednak dla dziecka stanowi najciekawsze doświadczenie ze względu na różnorodność ćwiczeń tu proponowanych.
Ostatni jest ETAP V, który zwraca uwagę dziecka głównie na znaki przestankowe oraz intonację zdań wykrzyknikowych i pytających . Dziecko uczy się cichego czytania, stopniowo rezygnuje z poruszania ustami podczas cichego czytania.
Podsumowaniem pracy metodą Troncoso jest nabycie umiejętności sprawnego posługiwania się słownikiem.
Wymienianymi przez specjalistów pracujących metodą Marii V. Troncoso korzyściami są:
a) artykulacja, która usprawnia się poprzez uruchamianie analizatorów wzrokowych. Dochodzi do integracji pobudzeń wzrokowych, słuchowych i kinestetycznych. Kontrola wzrokowa sprzyja umiejętności intonowania czytanego na głos tekstu;
b)słownictwo, które polepsza się ilościowo i jakościowo;
c) integracja społeczna u dzieci niepełnosprawnych, które posiadają te same umiejętności co rówieśnicy o prawidłowym rozwoju;
d) poprawa funkcjonowania w życiu codziennym poprzez poprawienie orientacji w świecie pełnym szyldów, reklam itp.
e) rozwój zainteresowań, które rozbudzane są w dziecku w zetknięciu z prostą literaturą wykorzystaną w ćwiczeniach.
Rozszerzeniem tego etapu są kolejne teksty zawierające coraz to nowe części mowy (przymiotniki, przysłówki, zaimki).
ETAP III metody Troncoso to nauka dzielenia słowa na sylaby. W pierwszej kolejności należy wyjaśnić dziecku, że każdy wyraz składa się z mniejszych części, które mogą być dowolnie komponowane i oznaczać różne rzeczy. Dziecko powinno przed podjęciem kolejnego etapu zrozumieć, że każda sylaba ma własną formę i jest odczytywana odmiennie od innych sylab.
Przydatne mogą okazać się drewniane klocki. Maria Troncoso sugeruje wymiary 6x6x2 cm, gdzie na większej stronie widnieje sylaba, która w połączeniu z innym klockiem może dać wyraz. Przestrzenna forma klocka uwarunkowana jest wg Troncoso tym, że ułatwia to manipulowanie obiektem i staje się dla dziecka ciekawsze, niż pozycja płaska.
Ćwiczenia na etapie III opierają się na identyfikowaniu i rozróżnianiu sylab, układaniu ich w logiczne wyrazy i zdania oraz szybkim ich odczytywaniu.
ETAP IV polega na ćwiczeniu rozumienia czytanego tekstu. Oprócz doskonalenia mechanicznego czytania również rozwijane są zdolności dedukcji i myślenie pojęciowe.
Na tym etapie dziecko ćwiczy czytanie sylab o różnej strukturze w celu nabycia biegłości i swobody odczytywania zdań zapisanych w zeszycie. Klasyfikowane są wyrazy według określonych kryteriów, dziecko szereguje rozsypanki wyrazowe według podanych cech, eliminuje z grupy to, co nie pasuje, określa cechy wspólne zbiorów, rozwiązuje zagadki, uzupełnia krzyżówki, odpowiada na pytania dotyczące przeczytanego tekstu. Jest to najbardziej rozbudowany etap metody Troncoso i tym samym zajmuje najwięcej czasu, jednak dla dziecka stanowi najciekawsze doświadczenie ze względu na różnorodność ćwiczeń tu proponowanych.
Ostatni jest ETAP V, który zwraca uwagę dziecka głównie na znaki przestankowe oraz intonację zdań wykrzyknikowych i pytających . Dziecko uczy się cichego czytania, stopniowo rezygnuje z poruszania ustami podczas cichego czytania.
Podsumowaniem pracy metodą Troncoso jest nabycie umiejętności sprawnego posługiwania się słownikiem.
Wymienianymi przez specjalistów pracujących metodą Marii V. Troncoso korzyściami są:
a) artykulacja, która usprawnia się poprzez uruchamianie analizatorów wzrokowych. Dochodzi do integracji pobudzeń wzrokowych, słuchowych i kinestetycznych. Kontrola wzrokowa sprzyja umiejętności intonowania czytanego na głos tekstu;
b)słownictwo, które polepsza się ilościowo i jakościowo;
c) integracja społeczna u dzieci niepełnosprawnych, które posiadają te same umiejętności co rówieśnicy o prawidłowym rozwoju;
d) poprawa funkcjonowania w życiu codziennym poprzez poprawienie orientacji w świecie pełnym szyldów, reklam itp.
e) rozwój zainteresowań, które rozbudzane są w dziecku w zetknięciu z prostą literaturą wykorzystaną w ćwiczeniach.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz